مهم ترین تکالیف قانونی شرکتها پس از ثبت و تأسیس:
از مهم ترین تکالیف قانونی که شرکتهای خصوصی میبایست پس از تأسیس شرکت خود نسبت به انجام آنها اقدام کنند عبارتند از :
پرداخت حق تمبر از تاریخ ثبت قانونی شرکت به مدت 2 ماه و از ماخذ نیم در هزار سرمایه ثبتی، جهت کلیه شرکتهای ایرانی مذکور در قانون تجارت (به استثنای شرکتهای تعاونی)
ثبت و پلمپ دفتر روزنامه و کل در سال اول تأسیس میبایست حداکثر ظرف 30 روز پس از ثبت شرکت انجام و در سالهای بعد قبل از شروع سال مالی جدید با مراجعه به سامانه اداره ثبت شرکتها انجام گردد.
نگهداری اسناد و مدارک و دفاتر قانونی بطور دائم و ارائه آنها برای حسابرسی با درخواست مراجع قانونی مانند سازمان امور مالیاتی، اداره ارزش افزوده و سازمان تأمین اجتماعی و…
دریافت دفترچه ثبت نام اشخاص حقوقی و تکمیل آن با مستندات مندرج در دفترچه و تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد اقتصادی.
ثبت نام جهت أخذ کد اقتصادی جدید در سامانه tax.gov.ir و نیز ثبت نام ارزش افزوده پس از صدور اولین فاکتور فروش و یا قرارداد، در سامانهvat.ir
اشخاص حقوقی مکلفاند اظهارنامه ارزش افزوده خود را حداکثر ظرف 15 روز پس از پایان هر فصل تسلیم نمایند.
اشخاص حقوقی مکلفند برای انجام معاملات (خرید و فروش) خود صورتحساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به صورت الکترونیکی در پایان هر فصل به سازمان امور مالیاتی تسلیم نمایند.
اشخاص حقوقی مکلفند اظهارنامه مالیات بر عملکرد خود را حداکثر ظرف 4 ماه پس از پایان سال مالی به سازمان امور مالیاتی تسلیم نمایند.
دریافت کد کارگاه تأمین اجتماعی و تسلیم ماهانه لیست بیمه حقوق کارکنان به سازمان تأمین اجتماعی.
تهیه و تسلیم ماهانه لیست مالیات حقوق کارکنان به سازمان امور مالیاتی.
پس به طور خلاصه نیز میتوان گفت پنج تکلیف مهم مالیاتی و بیمهای که باید در مهلت قانونی انجام شوند :
۱– ارسال لیست مالیات حقوق کارکنان :
طبق قانون مالیاتها، ارسال لیست مالیات حقوق پرسنل در هر ماه اجباری میباشد و باید پس از انجام محاسبات حقوق و تهیه گزارشات، لیست مربوطه فرستاده شود. طبق ماده ۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم مهلت ارسال لیست مالیات حقوق و پرداخت مالیات آن به مدت ۳۰ روز میباشد.
۲– ارسال لیست بیمه حقوق کارکنان :
لیست بیمه تأمین اجتماعی باید هر ماه به سازمان تأمین اجتماعی ارسال شود. مهلت قانونی جهت تحویل لیست و پرداخت حق بیمه هر ماه، حداکثر تا پایان آخرین روز ماه بعد میباشد.
۳ – ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده:
گزارش ارزش افزوده باید حداکثر تا 15 روز بعد از پایان دوره مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارسال و نسبت به پرداخت آن ( نقدی یا اقساطی) اقدام و تعیین تکلیف شود.
۴ – ارسال گزارشات معاملات فصلی :
گزارش خرید و فروش فصلی باید حداکثر تا یک و نیم ماه بعد از پایان هر فصل ارسال شود. عدم ارسال این گزارش مشمول جریمه میباشد.
۵– ارسال اظهارنامه عملکرد :
بر اساس قوانین مالیاتی مهلت تهیه و ارسال اظهارنامه عملکرد نیز حداکثر 4 ماه پس از پایان سال مالی شرکتها میباشد و چنانچه در مهلت مذکور اظهارنامه عملکرد ارسال نشود؛ مشمول جریمه خواهد شد.
شما می توانید به منظور اطمینان از صحت انجام اقدامات فوق از مشاوران موسسه حسابداری زلال کمک گرفته و یا انجام امور حسابداری، مالی و مالیاتی خود را با خیال راحت به ما بسپارید.