مهم ترین تکالیف قانونی شرکت ها پس از ثبت و تاسیس

مهم ترین تکالیف قانونی شرکت­ها پس از ثبت و تأسیس:

از مهم ترین تکالیف قانونی که شرکت­های خصوصی می­بایست پس از تأسیس شرکت خود نسبت به انجام آنها اقدام کنند عبارتند از :
پرداخت حق تمبر از تاریخ ثبت قانونی شرکت به مدت 2 ماه و از ماخذ نیم در هزار سرمایه ثبتی، جهت کلیه شرکت­های ایرانی مذکور در قانون تجارت (به استثنای شرکت­های تعاونی)

ثبت و پلمپ دفتر روزنامه و کل در سال اول تأسیس می­بایست حداکثر ظرف 30 روز پس از ثبت شرکت انجام و در سال­های بعد قبل از شروع سال مالی جدید با مراجعه به سامانه اداره ثبت شرکت­ها انجام گردد.
نگهداری اسناد و مدارک و دفاتر قانونی بطور دائم و ارائه آنها برای حسابرسی با درخواست مراجع قانونی مانند سازمان امور مالیاتی، اداره ارزش افزوده و سازمان تأمین اجتماعی و

دریافت دفترچه ثبت نام اشخاص حقوقی و تکمیل آن با مستندات مندرج در دفترچه و تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد اقتصادی.
ثبت نام جهت أخذ کد اقتصادی جدید در سامانه tax.gov.ir و نیز ثبت نام ارزش افزوده پس از صدور اولین فاکتور فروش و یا قرارداد، در سامانهvat.ir
اشخاص حقوقی مکلف­اند اظهارنامه ارزش افزوده خود را حداکثر ظرف 15 روز پس از پایان هر فصل تسلیم نمایند.
اشخاص حقوقی مکلفند برای انجام معاملات (خرید و فروش) خود صورتحساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به صورت الکترونیکی در پایان هر فصل به سازمان امور مالیاتی تسلیم نمایند.
اشخاص حقوقی مکلفند اظهارنامه مالیات بر عملکرد خود را حداکثر ظرف 4 ماه پس از پایان سال مالی به سازمان امور مالیاتی تسلیم نمایند.
دریافت کد کارگاه تأمین اجتماعی و تسلیم ماهانه لیست بیمه حقوق کارکنان به سازمان تأمین اجتماعی.
تهیه و تسلیم ماهانه لیست مالیات حقوق کارکنان به سازمان امور مالیاتی.

پس به طور خلاصه نیز می­توان گفت پنج تکلیف مهم مالیاتی و بیمه­ای که باید در مهلت قانونی انجام شوند :

۱ ارسال لیست مالیات حقوق کارکنان :
طبق قانون مالیات­ها، ارسال لیست مالیات حقوق پرسنل در هر ماه اجباری می­باشد و باید پس از انجام محاسبات حقوق و تهیه گزارشات، لیست مربوطه فرستاده شود. طبق ماده ۸۶ قانون مالیات­های مستقیم مهلت ارسال لیست مالیات حقوق و پرداخت مالیات آن به مدت ۳۰ روز می­باشد.

۲ ارسال لیست بیمه حقوق کارکنان :
لیست بیمه تأمین اجتماعی باید هر ماه به سازمان تأمین اجتماعی ارسال شود. مهلت قانونی جهت تحویل لیست و پرداخت حق بیمه هر ماه، حداکثر تا پایان آخرین روز ماه بعد می­باشد.

۳ ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده:
گزارش ارزش افزوده باید حداکثر تا 15 روز بعد از پایان دوره مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارسال و نسبت به پرداخت آن ( نقدی یا اقساطی) اقدام و تعیین تکلیف شود.

۴ ارسال گزارشات معاملات فصلی :
گزارش خرید و فروش فصلی باید حداکثر تا یک و نیم ماه بعد از پایان هر فصل ارسال شود. عدم ارسال این گزارش مشمول جریمه می­باشد.

۵ ارسال اظهارنامه عملکرد :
بر اساس قوانین مالیاتی مهلت تهیه و ارسال اظهارنامه عملکرد نیز حداکثر 4 ماه پس از پایان سال مالی شرکت­ها می­باشد و چنانچه در مهلت مذکور اظهارنامه عملکرد ارسال نشود؛ مشمول جریمه خواهد شد.

 

 

شما می توانید به منظور اطمینان از صحت انجام اقدامات فوق از مشاوران موسسه حسابداری زلال کمک گرفته و یا انجام امور حسابداری، مالی و مالیاتی خود را با خیال راحت به ما بسپارید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

برای ارتباط با زلال حساب با شماره های درج شده در پایین صفحه تماس بگیرید