اطلاعیه مهم سازمان امور مالیاتی کشور درباره برون‌سپاری فعالیت‌های مالیاتی

 

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور سازوکار برون‌سپاری فعالیت‌های قابل واگذاری این سازمان به بخش غیردولتی واجد صلاحیت را در قالب ارائه شیوه‌نامه‌ای اعلام کرد.

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، برون‌سپاری فعالیت‌های سازمانی سازمان امور مالیاتی کشور که با هدف ارتقا بهره‌وری نظام مالیاتی و افزایش کارآمدی آن صورت می‌گیرد شامل واگذاری تمام یا بخشی از فعالیت‌های سازمانی قابل واگذاری به بخش غیردولتی واجد صلاحیت است. این اقدام موجب آسان‌تر شدن انجام امور مؤدیان، افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های وصول مالیات می‌شود که دقت، سرعت و کیفیت بالاتر در انجام امور مالیاتی را به دنبال دارد.

بر اساس این شیوه‌نامه که در 4 فصل و 17 ماده تهیه و تدوین شده سازمان امور مالیاتی کشور اجازه دارد به ‌منظور تسهیل در انجام امور مالیاتی مؤدیان، قسمتی از فعالیت‌های خود به‌استثنای تشخیص و تعیین مأخذ مالیات، دادرسی مالیاتی و عملیات اجرائی وصول مالیات را با لحاظ شرایط و ضوابط خاص به بخش غیردولتی واگذار کند.

منظور از بخش غیردولتی، «اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی و مؤسسات عمومی غیردولتی یا مجامع حرفه‌ای و تشکل‌‌های صنفی» هستند که طبق قانون تشکیل شده‌اند. «اشخاص حقیقی یا حقوقی تحت نظارت بخش غیردولتی» که در قالب «دفاتر یا باجه» و با داشتن مجوزهای قانونی فعالیت می‌کنند نیز جزء بخش غیردولتی محسوب می‌شوند. این اشخاص با تنظیم تفاهم‌نامه یا گرفتن تأییدیه از سازمان امور مالیاتی، مجاز به ارائه خدمات مالیاتی برون‌سپاری شده خواهند بود.

لازم به ذکر است دریافت تأییدیه فعالیت برای ارائه خدمات مالیاتی منوط به دارا بودن فضای کاری و امکانات اداری و پرسنلی مناسب، دارا بودن مجوز فعالیت کسب یا کار معتبر از مراجع ذی‌ربط، ثبت‌نام در نظام مالیاتی و ارائه مفاصا حساب مالیاتی و جلب همکاری کاربران آموزش دیده و داشتن مسئول فنی است.

شناسایی و واحدیابی مؤدیان؛ ابلاغ اوراق مالیاتی؛ تدوین محتوای آموزشی، برگزاری دوره‌های آموزشی، ارائه خدمات مشاوره مالیاتی به مؤدیان در محل ادارات کل امور مالیاتی و اجرای قرار کارشناسی هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی از جمله فعالیت‌های قابل واگذاری به بخش غیردولتی هستند که به فعالیت‌های گروه اول موسوم‌اند. با توجه به پیچیدگی‌های قانونی این فعالیت‌ها، تمامی آنها ( به استثناء ابلاغ الکترونیکی) صرفاً توسط مشاوران رسمی مالیاتی قابل ارائه هستند.

مواردی همچون ثبت‌نام مؤدیان در نظام مالیاتی، انجام فعالیت‌های مربوط به فرآیندهای دریافت و ثبت انواع اظهارنامه‌های مالیاتی، دریافت فهرست‌‌های مربوط به مالیات بر درآمد حقوق و مالیات‌های تکلیفی، انجام فعالیت‌های لازم به منظور واریز بدهی‌های مالیاتی و عوارض مربوط، اخذ گواهی‌ها و مفاصاحساب‌های مالیاتی از طریق سامانه‌‌های مالیاتی و تسلیم به مؤدی و آموزش، پاسخگویی و ارائه مشاوره مالیاتی از دیگر فعالیت‌های قابل واگذاری هستند که فعالیت‌های گروه دوم نامیده می‌شوند.

گفتنی است ارائه این خدمات به مؤدیان توسط کاربران آموزش دیده در دفاتر و باجه‌های بخش غیردولتی که شرایط لازم را تأمین کنند و تأییدیه سازمان امور مالیاتی را گرفته باشند، امکان‌پذیر است. این دفاتر برای ارائه خدمات مذکور، علاوه بر کاربران آموزش دیده  باید از حضور یک نفر مسئول فنی مالیاتی نیز استفاده نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

برای ارتباط با زلال حساب با شماره های درج شده در پایین صفحه تماس بگیرید